» روانشناسی » چرا پس از بیدار شدن خسته و کسل هستیم؟

تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۱۵ - ۱۴:۰۹

کد مطلب : 29756

چرا پس از بیدار شدن خسته و کسل هستیم؟

پس از بیدارشدن از یک خواب دلنشین به امید دستیابی به انرژی فراوان ناشی از این خواب از جای خود بلند می شویم که در این لحظه انواع و اقسام خستگیها به ما ح

پس از بیدارشدن از یک خواب دلنشین به امید دستیابی به انرژی فراوان ناشی از این خواب از جای خود بلند می شویم که در این لحظه انواع و اقسام خستگیها به ما حمله ور می شود؛ با ما همراه باشید تا در مزوین به بررسی عواملی که باعث ایجاد این خستگی و کوفتگی ها پس از یک خواب نرمال می شود بپردازیم.

چرا پس از بیدار شدن خسته و کسل هستیم؟

مشخص شده هنگام خواب، بدن شروع به سرکوب التهاب ها کرده و نتیجه ی آن پس از بیدار شدن از خواب بصورت درد نمایان می شود و به همین خاطر است که بلند شدن از جای خود و یا حتی حرف زدن پس از خواب بسیار سخت می شود.

روش های زیر برای رهایی و از بین بردن این خستگی ها پیشنهاد می شود تا دوباره انرژی لازم را بدست آورید: .

روی دکمه ی Snooze یا وقفه ی موبایل خود کلیک نکنید!

از روی عادت یا یک راهکار بسیاری از ما، زنگ موبایل خود را به گونه ایی تنظیم کرده ایم که وقتی اولین زنگ را زد، دکمه ی وقفه را فشار می دهیم تا چند دقیقه بیشتر بخوابیم تا با این کار به صورت نرم خود را آماده بیدار شدن نماییم!.

دانشمندان اینگونه خوابیدن را “خواب تقسیم شده” نامیده و اینکار ممکن است باعث بروز مشکلاتی در آینده شود؛ در صورتی که شما نیز عادت به اینکار دارید بهتر است در تنظیمات وقفه، بجای پنج یا پانزده دقیقه، ۹۰ دقیقه را تنظیم کنید چرا که ۹۰ دقیقه یک چرخه ی کامل خواب بوده و با اینکار شما پس از یک چرخه ی کامل، از خواب بیدار می شوید.

پس از بیدار شدن، به نوشیدن یک لیوان آب عادت کنید

یکی از نشانه ها و دلایل خستگی و کوفتگی پس از خواب، کم آبی بدن است؛ پس درنگ نکنید یک لیوان آب هنگام برخواستن از خواب بنوشید و اگر این کار برای شما سخت است در طول روز سعی کنید کم آبی بدن خود را جبران کنید.

چرا پس از بیدار شدن خسته و کسل هستیم؟

از حرکات کششی در رختخواب خود غافل نشوید!

همیشه حرکات کششی بعد از بیدار شدن می تواند شما را در بهترین حالت خود قرار دهد. نگران انجام این حرکات نباشید؛ در این قسمت از سایت مزوین ما به شما روش های انجام این حرکات (حتی در رختخواب خود) را بررسی و آموزش داده ایم.

صورت خود را کاملا با آب سرد بشویید

افرادی که صبح‌ها خواب‌آلوده از رختخواب بیدار می‌شوند یا در کلاس درس یا بعد از صرف ناهار نمی‌توانند بر خواب آلودگی خود غلبه کنند، با کمک آب سرد می‌توانند سطح هوشیاری‌شان را بالا ببرند. شستشوی صورت با آب سرد یک شوک موقتی برای بدن ایجاد می‌کند و این شوک حالت خواب‌رفتن مغز را از بین می‌برد و آن را هوشیار می‌کند.

شستن صورت با آب سرد باعث افزایش سطح هوشیاری شده و خواب آلودگی و خستگی های ناشی از آن را از شما دور می کند؛ یکی از راهکارهایی که می توانید به منظور رفع مشکل بلند شدن از رختخواب بکار ببرید استفاده از اسپری آب است.

صبحانه را هیچ وقت کنار نگذارید

خیلی خلاصه اینکه فعالیت های بدن صرفا” در زمان بیداری صورت نگرفته و حتی افراد در خواب هم انرژی مصرف می کنند لذا با توجه به فعالیت های صورت گرفته توسط مغز در هنگام بیدار شدن از خواب نیاز به شارژ شدن دوباره می باشد و تنها وعده ایی که این انرژی را می تواند تهیه کند صبحانه می باشد و دوری از آن باعث داشتن جسم و ذهن خسته در طول روز خواهد شد.

تا قبل از ناهار خود، مصرف شیرینی جات را کنار بگذارید

موادغذایی شیرین مانند انواع نوشیدنی های شیرین، انوع شیرینی ها، غلات صبحانه می توانند قند خون را بالا و قدرت و انرژی شما را بگیرند لذا صبح خوردن میوه هایی جون سیب، هویج و پرتقال را جایگزین شیرینی جات صبح کنید.

از نوشیدن قهوه زیاد اجتناب نمایید

کمتر قهوه بنوشید؛ با تمام فوائدی که نوشیدن قهوه دارد اما مصرف زیاد آن در صبح می تواند به طور غیرمستقیم باعت خستگی شما در طول روز شود. می توانید قهوه را بجای نوشیدن در لیوان های بزرگ در فنجان کوچک میل نمایید.

بیرون رفتن را جز برنامه های روزانه خود قرار دهید

برای بدست آوردن انرژی روزانه به بیرون رفتن نیاز دارید چرا که نور خورشید سطح سروتونین بدن را افزایش خواهد داد به علاوه اینکه گذراندن مقداری از وقت خود در طبیعت باعث سرزنده شدن شما خواهد شد. در صورتیکه بیرون رفتن هنگام صیح برای شما دشوار است می توانید پرده ی اتاق خود را کنار بزنید تا نور خورشید وارد شود.

چرا پس از بیدار شدن خسته و کسل هستیم؟

ورزش، دقیقا چیزی که جهت دستیابی به بالاترین انرژی به آن نیاز دارید

شاید بلند شدن از رختخواب صبح زود و رفتن به پارک به منظور ورزش برای هر کسی و به هر دلیلی مقدور نباشد اما این دقیقا چیزی است که بدن شما به منظور راه اندازی خود به آن نیاز دارد؛ مقدور نبودن شرایط ورزش دلیل بر این نیست که آن را انجام ندهید می توانید در خانه نیز ورزش و خود را برای یک روز آماده نمایید؛ در این قسمت از سایت مزوین ورزش هایی قرار داده شده که می توانید به ساده ترین شکل آن ها را در خانه انجام دهید.

افکار منفی را از خود دور کنید

افکار منفی در مورد کار استرس را به همراه داشته و انرژی و سرزندگی شما را از بین خواهد برد. با وجود مشکلات در زندگی، هر شخص به منظور غلبه بر استرس های ناشی از این مشکلات می تواند از تکنیک هایی استفاده کند؛ در هر صورت مهم این است که به آرامش دست پیدا کنید تا صبح پر انرژی و بدون خستگی را شروع کنید. در این قسمت از سایت مزوین به راههای رسیدن به آرامش پرداخته ایم.

صبح خود را با کارهایی که دوست دارید شروع کنید

برای غلبه بر خستگی صبحگاهی، می توان صبح را با بهترین کاری که دوست دارید شروع کنید به عنوان مثال با دوست خود تماس گرفته و صحبت کنید، نقاشی کنید یا بنویسید، پیاده روی کنید، صبحانه ایی که دوست دارید آماده و یا یک موسیقی پر انرژی را گوش کنید.

به سلامت روحی و روان خود توجه داشته باشید

گاهی افسردگی و اضطراب باعث خستگی صبحگاهی خواهد شد، به سوالات کلیدی در مورد وضعیت سلامت روان خود جواب دهید و در صورت افسردگی به درمان آن بپردازید. در این قسمت از سایت مزوین چند سوال قرار داده شده تا بتوان به سلامت روان خود پی ببرید.

تمرین هایی برای خوب خوابین و خوب بیدار شدن انجام دهید

عادت های خواب می تواند نقش موثری بر روی استراحت و در نتیجه خوب بیدار شدن شما داشته باشد؛ در زیر به صورت خلاصه به بیان شیوه هایی که به شما کمک می کند خواب خوب داشته باشید پرداخته شده:.

  • خاموش کردن موبایل یا تلوزیون یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب.
  • رفتن به رختخواب در ساعت مشخص
  • آماده کردن یک محیط مناسب و راحت جهت خوابیدن.
  • برخواستن از خواب در یک زمان مشخص.
  • معمولاً فرد در شرایطی که تناسب اندام دارد راحت تر می خوابد.
  • از چرتهای روزانه به خصوص چرتهای عصرگاهی که نباید بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یا حداکثر نیم ساعت باشد، خودداری کنید.
  • ساعات خواب و بیداری فرد باید مشخص و منظم باشد.
  • از عوامل تحریک کننده مانند فیلم های مهیج خودداری کنید اما موسیقی آرام و گوش دادن به رادیو می تواند آرامش بخش باشد.
  • از خواندن جدی هنگام خواب خودداری کنید اما خواندن کتاب های داستان یا شعر مناسب است.
  • اگر شخصی در خواب مشکل دارد از انجام فعالیتهای مهیج قبل از خواب خودداری کند.
  • از نوشیدن چای، قهوه (حاوی کافئین) یا کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • ۲۰ دقیقه قبل از خواب، استحمام می تواند در آرامش آن موثر باشد یا اگر این امکان وجود ندارد فرد پاهای خود را در آب گرم قرار دهد.
  • وعده های غذایی منظم، میزان غذا و فاصله بین غذا وخواب نیز در خواب بهتر موثر است.
  • از مصرف خودسرانه قرص های خواب آور بدون تجویز پزشک می بایست به شدت خودداری شود زیرا کیفیت خواب در فرد را کاهش و در فرد به یک عادت تبدیل می شود حتی اگر تحت نظر پزشک هستید نباید مصرف قرص ها بیش از ۲ ماه استفاده شود زیرا استفاده در مدت زمان طولانی نیاز به داروهای قوی تری در فرد ایجاد می کند.
  • اتاق خواب مناسب که شامل اندازه مناسب، درجه حرارت ۱۷ تا ۱۸، داشتن پنجره و تاریکی اتاق در خواب خوب شبانه موثر است و گاهی اوقات با تغییر اتاق خواب اختلالات خواب برطرف می شود.
  • اگر بعد از ۲۰ دقیقه به خواب نرفتید، بلند شوید و فعالیت دیگری انجام دهید تا دوباره به خواب بروید.
  • در کسانی که مشکلات بیشتری دارند استفاده از تکنیک های آرام سازی (نحوه تنفس یا خواب) در بهبود خواب موثر است.

در این قسمت از سایت مزوین به بیان بهداشت خواب و عوامل و نکاتی که منجر به خوابی خوش خواهد شد، پرداخته شده است.

واحد سبک زندگی مجله مزوینگردآوری شده توسط

برچسب ها : ,
دسته بندی : روانشناسی
ارسال دیدگاه