» کسب و کار » چرا شروع یک کسب و کار کوچک بهتر از شروع یک کسب و کار بزرگ است؟

تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۷ - ۱۵:۴۸

کد مطلب : 30623

چرا شروع یک کسب و کار کوچک بهتر از شروع یک کسب و کار بزرگ است؟

هر انسانی برای رفع نیازهای مالی روزمره خود نیازمند داشتن شغل است. عموم مشاغل باکار کردن برای شخصی تحت عنوان، کارفرما، مافوق یا عناوین این‌چنینی تعریف

مطالب بیشتر در مورد کسب و کار
کسب و کارهای کوچک پرسود

هر انسانی برای رفع نیازهای مالی روزمره خود نیازمند داشتن شغل است. عموم مشاغل باکار کردن برای شخصی تحت عنوان، کارفرما، مافوق یا عناوین این‌چنینی تعریف می‌گردد. در این میان افرادی هم هستند که ترجیح می‌دهند شیوه متفاوتی برای کسب سود، داشته باشند. داشتن کسب و کار شخصی و کارآفرینی، برای این افراد ارزش بیشتری دارد.

چرا شروع یک کسب و کار کوچک بهتر از شروع یک کسب و کار بزرگ است؟

برای کسانی که هنوز هیچ کسب و کاری به نام خود ندارند، شروع یک کسب و کار کوچک می‌تواند ریسک کمتری به دنبال داشته و درصد موفقیت بیشتری هم برای آن‌ها ایجاد کند. نه‌تنها از جهت تحلیل بازار و رقبا بلکه دردسرهای مدیریتی، حقوق کارکنان و تمام هزینه‌هایی که برای کسب و کارهای بزرگ‌تر وجود دارد از جمله دلایل قانع‌کننده‌ای هستند تا راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک را در اولویت قرار دهند.

مزایا و معایب کسب و کارهای کوچک

شناخت مزایا و معایب کسب و کارهای کوچک قبل از آغاز کار بسیار حائز اهمیت است.

مزایا

  • خودتان رئیس خودتان هستید.
  • آزادی عملتان نسبت به یک کارمند بیشتر است.
  • امکان برنامه‌ریزی زمانی کار در اختیار شما خواهد بود.
  • در عین کوچک بودن کسب و کار، سود زیادی برای کارآفرین‌ها به همراه دارد.
  • امکان رشد وجود دارد.
  • هر پیروزی احساس شعف زیادی در انسان ایجاد می‌کند.
  • تلاش کردن برای موفقیت شخصی و لذت رسیدن به ‌مراتب بالاتر.
  • هزینه‌ها مقرون‌به‌صرفه و قابل کنترل است.
  • نیازی به استخدام کارمندان زیاد نخواهید داشت.
  • مدیریت و برنامه‌ریزی برای کار آسانتر است.

معایب

  • اگر کار نکنید از پول خبری نیست. درواقع این کسب و کارها به نسبت زمانی که برای آن‌ها صرف می‌شود، درآمدزایی خواهند داشت.
  • درآمد شما از ابتدا قابل پیشبینی و تضمین نیست.
  • شکست‌های مقطعی می‌توانند بسیار دردناک باشند.
  • امکان ورشکستگی نیز وجود دارد.
  • از بیمه و مزایا خبری نخواهد بود.
  • هیچ زمانی برای استراحت پیدا نخواهید کرد.

دسته‌بندی کسب و کارهای کوچک بر اساس حرفه

برخی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها به قرار زیر است:

  • کسب و کارهای خدماتی
  • کسب و کارهای واسطه‌گری
  • کسب و کارهای کامپیوتری
  • کسب و کارهای فناوری و اطلاعات
  • کسب و کارهای تولیدی
  • کسب و کارهای خانگی
  • کسب و کارهای روستایی
  • کسب و کارهای مالی و سرمایه‌گذاری.
  • کسب و کارهای وابسته به موبایل
  • کسب و کارهای دانشگاهی

چرا شروع یک کسب و کار کوچک بهتر از شروع یک کسب و کار بزرگ است؟

دسته‌بندی کسب و کارهای کوچک در دنیای واقعی و مجازی

کسب و کارهای کوچک را از نظر بستر ایجادشان به دو دسته اصلیِ کسب و کارهای اینترنتی و کسب و کارهای فیزیکی تقسیم می‌کنند و که خود آن‌ها نیز به موارد جزئی‌تری تقسیم می‌شوند. البته به دلیل پیشرفت‌های امروزی که در فناوری‌های مبتنی بر اینترنت سراغ داریم، خیلی نمی‌توان این تفکیک را به‌ صورت کامل انجام داد. در حال حاضر بدون استفاده از اینترنت و امکانات موجود در آن، استفاده نکردن از چنین ابزاری منجر به یک شکست کامل برای کسب و کارهای کوچک خواهد شد.

توصیه های طلایی برای راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم

سرمایه، واژه‌ای چند بُعدی است؛ یعنی می‌توان چندین معنی مختلف را به آن نسبت داد. گاهی سرمایه به معنی پول است و گاهی به معنی ابزارها، وسایل و تجهیزاتی که از آن‌ها برای تولید پول استفاده می‌کنیم. گاهی هم سرمایه به معنی داشته‌های درونی است؛ گزینه‌ای که تنها به تلاش فردی بستگی دارد و هیچ‌چیز نمی‌تواند آن را تهدید کند.

بزرگ‌ترین کسب و کارها با سرمایه مالی کم و سرمایه فردی بسیار زیاد راه‌اندازی شده‌اند. اما چگونه می‌توان میان این دو نوع سرمایه، تعادلی منطقی برقرار کرد و با استفاده آن ها یک کسب و کار را به راه انداخت؟ اگر تا پایان این بحث با ما همراه باشید، پاسخ این پرسش را پیدا خواهید کرد.

در این مقاله از سایت مزوین به موضوع کار با سرمایه کم می‌پردازیم و از دل چالش‌های این ماجرا، نکته‌هایی راهگشا را به شما نشان خواهیم داد.

هر روز یک حساب بانکی است و زمان، ارز ما است. پس هیچ‌کس ثروتمند نیست و هیچ‌کس نیز فقیر نیست. ما همگی ۲۴ ساعت، زمان مساوی را در اختیار داریم. مهم این است که بدانیم با داشته واقعی خود چه می‌کنیم؟ ” کریستوفر رایس، نویسنده”.

چقدر سرمایه دارید؟

بزرگی می‌گفت: «دانستن، توانایی است.» شما چقدر در مورد خودتان، کاری که می‌خواهید انجام دهید، جایی که اکنون هستید و جایی که در آینده می‌خواهید به آن برسید، می‌دانید؟ همان‌طور که کمی قبل با هم گفتیم، سرمایه چند معنی دارد.

بیایید فعلا فقط روی دو معنی آن تمرکز کنیم؛ یعنی سرمایه مالی و سرمایه درونی. بهترین یار و یاور یک فرد پرسشگر، قلم و کاغذ است. پس، یک برگه و خودکار بردارید و کنکاشی تمام عیار را پیرامون سرمایه‌های خود آغاز کنید.

پیشنهاد می‌کنم که برگه را به دو قسمت تقسیم کنید. بخش بزرگ‌تر در بالای صفحه را به سرمایه درونی و بخش کوچک‌تر در پایین صفحه را به سرمایه مالی اختصاص دهید.

در قدم اول، مقدار دقیق سرمایه مالی‌تان را مشخص کنید. مهم نیست که چقدر پول دارید. مهم این است که به یک شناخت نسبی از داشته‌هایتان دست پیدا کنید.

بعد از نوشتن سرمایه مالی، نوبت سرمایه‌های درونی فرا می‌رسد. چه توانایی‌هایی دارید؟ چه آموزش‌ها و مهارت‌هایی را کسب کرده‌اید؟ در چه چیز خوب هستید؟ شاید لازم باشد برای دانستن این مواد از اطرافیانتان هم کمک بگیرید.

چرا شروع یک کسب و کار کوچک بهتر از شروع یک کسب و کار بزرگ است؟

در پُر کردن این قسمت عجله نکنید. سعی‌تان را بر این بگذارید که از هر چه در چَنته دارید برای شروع یک کار تازه استفاده کنید.

بعد از نوشتن این مقاله، همراهان این مقاله به چهار گروه تقسیم می‌شوند:

  • کسانی که سرمایه مالی کم اما سرمایه درونی بالایی دارند.
  • کسانی که سرمایه مالی زیاد اما سرمایه درونی کمی دارند.
  • کسانی که سرمایه مالی و درونی کمی دارند.
  • کسانی که هم سرمایه مالی و هم سرمایه درونی قابل قبولی دارند.

راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم

تا انتهای این بحث پیشنهادهایی برای هر چهار گروه ارائه خواهیم داد. راه پیش‌رویتان طولانی و سرشار از ماجراهای گوناگون است. پس باید کوله‌باری مناسب برای سفرتان مهیا کنید. در جمع کردن کوله‌پشتی سفرتان به شما کمک خواهیم کرد. اما یادتان باشد، طی کردن مسیر، همیشه برعهده خودتان است.

۱- پیشنهادهایی برای گروه اول (سرمایه مالی کم و سرمایه درونی بالا)

به دنبال راه هایی برای شروع کار با سرمایه کم بگردید

وقتی سرمایه کمی داریم، اولین فکری که به ذهنمان می‌رسد افزایش آن از طریق قرض یا وام گرفتن است. البته اگر ایده بسیار خوبی داشته باشیم به روشی مانند جذب سرمایه هم فکر خواهیم کرد. اما سرمایه مالی کم، همیشه چیز بدی نیست.

در واقع، اگر ندانید که می‌خواهید چه کاری انجام دهید، میلیاردها پول هم برای شروع کارتان کافی نخواهد بود. پس این فکر را که به دلیل سرمایه مالی اندکتان نمی‌توانید کاری را شروع کنید، از سرتان بیرون بیندازید.

دنیای وب، بستر بسیار خوبی برای کار با سرمایه کم است. شاید بهتر باشد در این مسیر و با تکیه بر مهارت‌هایی که دارید به راه‌اندازی یک کسب و کار تازه فکر کنید. گزینه‌های زیادی پیش روی شما هستند.

مثلا فریلنسری در زمینه‌های مختلف، افیلیت مارکتینگ، تولید محتوا و درآمدزایی از طریق تبلیغات یا گرفتن حق اشتراک (چه در وب‌سایت و چه در شبکه‌های اجتماعی)، آموزش آنلاین مهارت‌ها به صورت پکیج یا کلاس آنلاین، مشاوره دادن در زمینه‌های مختلف (مالی، آموزشی و خلاصه هر زمینه‌ای که در آن تخصص دارید.) و غیره.

یادتان باشد، تنها وقتی که نگاهی جستجوگرانه به اطرافتان بیندازید، پاسخ‌ها را پیدا خواهید کرد.

شروعی کوچک داشته باشید

وقتی از نظر مالی با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستید، بهترین کار، دنباله‌روی از استراتژی «شروع کوچک» است. البته قبل از یک شروع کوچک باید با استفاده از تحقیقات بازاریابی، بزرگی صنعتی که می‌خواهید وارد آن شوید را درک کنید. سپس برنامه خودتان را بچینید. شروع کوچک هم به مقدار و هم به بازار اشاره دارد.

چرا شروع یک کسب و کار کوچک بهتر از شروع یک کسب و کار بزرگ است؟

اجازه بدهید مثالی برایتان بزنیم. مثلا اگر می‌خواهید کسب و کاری در زمینه فروش کتاب راه‌اندازی کنید – بعد از بررسی بازار – گروه سنی الف (کودکانی که هنوز به مدرسه نمی‌روند) را در نظر بگیرید. باز هم می‌توانید کارتان را به تفکیک موضوع، کوچک‌تر کنید.

مثلا فقط روی کتاب‌هایی که به آموزش الفبا می‌پردازند تمرکز کنید. به این ترتیب، برای کسب و کار بزرگ خود، یک شروع کوچک را برنامه‌ریزی خواهید کرد.

۲- پیشنهادهایی برای گروه دوم (سرمایه مالی زیاد و سرمایه درونی کم)

دستی به سر و گوش مهارت‌هایتان بکشید

به قول «این رند» (Ayn Rand)، نویسنده و فیلسوف آمریکایی، پول فقط یک ابزار است؛ مثل یک اتومبیل پر قدرت. شما را به جایی که آرزو دارید می‌برد، اما نمی‌تواند جایگزین راننده اتومبیل ‌شود.

راه‌اندازی کسب و کار با سرمایه کم – به ویژه اگر آن سرمایه اندک، درونی باشد – نیازمند برداشتن قدم‌هایی حساب شده است. در حقیقت، بالا بردن مهارت‌ها برگ برنده شما در میدان کسب و کار به شمار می‌رود. به ویژه اگر روی افزایش مهارت‌های مالی‌تان، مثل حسابداری یا سرمایه‌گذاری کار کنید.

یادتان باشد، مهم نیست که سرمایه فعلی شما چقدر زیاد است. چون اگر دانش مدیریت و افزایش سرمایه‌تان را نداشته باشید، خیلی زود آن را دست خواهید داد.

افزایش مهارت در زمینه‌های بازاریابی و مدیریت هم بخشی جدایی‌ ناپذیر از روند آموزشی شما به شمار می‌رود. چون وقتی بتوانید خودتان و سرمایه کنونی‌تان را مدیریت کنید، در آینده می‌توانید سکان کارمندان و سرمایه انبوهتان را هم در دست بگیرید.

اگر امید شما این است با پول به بی‌نیازی برسید، هرگز به بی‌نیازی نخواهید رسید. تنها از طریق دانش، تجربه و شایستگی است که امنیت یک شخص در دنیا تامین می‌شود. “هنری فورد”.

از منابع مختلفی استفاده کنید

گاهی کارآفرین‌های جوان، درگیر یک اشتباه کوچک اما بسیار اثرگذار در زمینه افزایش مهارت‌هایشان می‌شوند. آنها فکر می‌کنند که تمرکز روی یک منبع، به تنهایی می‌تواند پاسخگوی نیازهایشان باشد.

چرا شروع یک کسب و کار کوچک بهتر از شروع یک کسب و کار بزرگ است؟

مثلا فقط خودشان را به کتاب‌ها محدود می‌کنند و از فهمیدن تجربه‌های عملی که تنها با شرکت در دوره‌های آموزشی امکان‌پذیر است، محروم می‌شوند. راه درست این است که هم در دوره‌های باکیفیت و معتبر شرکت کنید و هم از فرصت خواندن کتاب‌های خوب غافل نشوید.

۳- پیشنهادهایی برای گروه سوم (سرمایه مالی و درونی کم)

کار با سرمایه کم، چیزی است که به معنای واقعی با آن روبه‌رو هستید. اما جای نگرانی وجود ندارد. تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک اقدام جانانه برای افزایش این دو سرمایه است.

از اشتباه کردن، شکست خوردن و حتی مسخره شدن نترسید. موتور سماجتتان را روشن کرده و مثل کسی که چیزی برای از دست دادن ندارد، برای رشد خودتان تلاش کنید.

نکته جالب اینجا است که اگر روی افزایش سرمایه درونی‌تان متمرکز شوید، خیلی زود می‌توانید راه‌هایی برای افزایش سرمایه مالی‌تان پیدا کنید.

«بنجامین فرانکلین»

سرمایه‌گذاری روی دانش، بهترین سود را دارد!

۴- پیشنهادهایی برای گروه چهارم (سرمایه مالی و درونی قابل قبول).

چیزی که شما را عقب نگه داشته است، اجرا نکردن فرمول موفقیت است. در واقع، شما هم درگیر کار با سرمایه کم هستید. اما این کمبود سرمایه به موجودی انگیزه و هدفتان اشاره می‌کند.

فرمول موفقیت به شما کمک می‌کند تا اهداف ترسناک را به گام‌هایی عملی تبدیل کرده و به پیش بروید. این فرمول از سه بخش زیر تشکیل شده است:.

  • هدف
  • استراتژی
  • عمل

آیا هدفی برای خودتان دارید؟

داشتن هدف، تنها راه برای جلو رفتن، ادامه دادن و پیروز شدن است. بدون این گوهر درخشان، در حجم انبوه کارها سرگردان می‌شوید و با اقدام در جهت اشتباه، سرمایه‌تان را به هدر می‌دهید و روحتان را خسته می‌کنید. اگر هدفی برای خودتان ندارید، باید دو قدم به عقب برگردید. این دو قدم شامل موارد زیر می‌شوند:.

پیدا کردن علاقه

شاید این جستجو، سرنوشت‌سازترین کار در تمام عمرتان باشد. بسیاری از ما نمی‌دانیم که به چه چیزی علاقه داریم. در این وضعیت، مانند یک کودک گمشده در میان کارهای مورد علاقه دیگران سردرگم می‌شویم.

پیدا کردن کار مورد علاقه، مسیری است که باید خودتان آن را طی کنید. به یاد داشته باشید که در بیشتر موارد، کار مورد علاقه‌تان نزدیک‌تر از چیزی است که فکرش می‌کنید.

این بدان معنی است که لازم نیست خیلی از خودتان دور شوید یا راه‌های عجیب و غریب را برای پیدا کردن کار مورد علاقه‌تان امتحان کنید.

شما می‌توانید تنها در کاری که دوست دارید کامل شوید. پول را هدف خودتان قرار ندهید. به جای آن، کاری که دوست دارید را دنبال کنید. سپس آن را آن‌قدر به خوبی انجام دهید که مردم نتوانند از شما چشم بردارند. “مایا آنجلو”.

پل زدن بین علاقه و کسب و کار

برای این کار باید به دنبال راه‌های درآمدزایی از علاقه خودتان بگردید. بسیاری از کسانی که اکنون کسب و کارشان جهانی و بسیار موفق است از همین شیوه استفاده کرده‌اند.

چرا شروع یک کسب و کار کوچک بهتر از شروع یک کسب و کار بزرگ است؟

مثلا «فیل نایت» (Phil Knight) بنیان‌گذار برند «نایکی» (Nike) عاشق دویدن بود. بنابراین به دنبال کاری رفت که همیشه حس ورزشکار بودن را در او زنده نگه دارد؛ یعنی فروش کفش‌های دوندگی. بعدها او کارش را گسترش داد و به جای فروش کفش‌های دیگران، کارخانه‌های تولیدی کفش خودش را تاسیس کرد.

اکنون کمتر ورزشکاری است که آرم ویژه نایکی را نشناسد. شما هم می‌توانید با کمی خلاقیت، بین چیزی که دوست دارید و کسب و کاری که می‌خواهید راه‌اندازی کنید، یک پل بزنید. به این ترتیب، نه از کار کردن خسته می‌شوید و نه علاقه‌تان را به باد فراموشی می‌سپارید.

راه اندازی یک چرخه هدفمند میان استراتژی و عمل

حالا نوبت حرکت به مرحله بعدی فرا رسیده است. تدوین یک استراتژی با مشخص کردن راه‌های رسیدن به هدفتان آغاز می‌شود. بعد از این کار باید تمام آن گام‌ها را وارد فاز عملی کنید. اما کار هنوز تمام نشده است.

از این به بعد، بخش بسیار مهم کارتان یعنی دریافت بازخوردها، اصلاح استراتژی و دوباره عمل کردن شروع می‌شود. باید آن‌قدر این چرخه را طی کنید تا بازخوردهای دریافتی‌تان قابل قبول شوند.

یادتان باشد، هدف تغییر نمی‌کند، این استراتژی است که تا رسیدن به یک نتیجه مناسب، پیوسته بهبود می‌یابد.

فرصت توسط بسیاری از مردم از دست می‌رود، زیرا در لباس کار است. “توماس ادیسون”.


برچسب ها : ,
دسته بندی : کسب و کار
ارسال دیدگاه