آخرین مطالب

» زنان و زایمان » ورزش در دوران بارداری

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۷ - ۱۷:۰۸

 کد خبر: 20955

ورزش در دوران بارداری

حالا که متوجه بارداری شده اید، باید بدانید که بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است ورزش در دوران بارداری نه تنها خطرناک نیست و به نوزاد صدمه نمی‌زند …

ورزش در دوران بارداری چه تاثیری بر روی سلامت مادر و جنین دارد؟

ورزش در دوران بارداری چه تاثیری بر روی سلامت مادر و جنین دارد؟

حالا که متوجه بارداری شده اید، باید بدانید که بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است ورزش در دوران بارداری نه تنها خطرناک نیست و به نوزاد صدمه نمی‌زند بلکه برای سلامتی مادر و کودک بسیار مفید است و باعث می‌شود عوارض زایمان کاهش یابد. همچین ورزش در دوران بارداری باعث می‌شود که احتمال زایمان طبیعی افزایش پیدا کند.

اثرات ورزش در دوران بارداری بر روی جنین:

انجام حرکات ورزشی برای قلب و عروق کودک بسیار مفید است. تاثیر بسیار خوبی روی فعالیت غیر ارادی بدن مانند ضربان قلب، فشار خون و تنفس دارد.

اثرات ورزش در دوران بارداری بر روی مادر:

  • فعالیت های ورزشی منظم و اصولی باعث می‌شود که دردها و ناراحتی هتی دوران بارداری مانند درد کمر و لگن، یبوست، خستگی های مفرط از بین برود.
  • مادر و جنین وزن متعادلی داشته باشند.
  • شب ها بسیار راحت تر به خواب برود.
  • از افسردگی‌هایی که دوران بارداری و پس از آن به وجود می‌آید جلوگیری می‌کند.
  • مادر از نظر ذهنی و جسمی برای زایمان آماده می‌شود.
  • مادر پس از زایمان خیلی راحت تر و سریع تر به وزن قبلی برمی‌گردد.
  • اگر مادر در دوران بارداری دیابت داشته باشد ورزش می تواند میزان قند خون را کنترل کند.

راههای پیشگیری از دیابت بارداری

راههای پیشگیری از دیابت بارداری

ورزش هایی که در سه ماه اول بارداری می توان انجام داد:

پیاده روی آرام، شنا و استفاده از دوچرخه ثابت ورزش‌های مطمئن و کم خطری هستند، اما همگی باید به میزانی انجام شود که فرد خسته نشود. یوگا برای تقویت عضلات بدن بسیار مفید است اما حتما باید زیر نظر مربی حرفه‌ای انجام شود و مربی نیز باید در زمینه ورزش در دوران بارداری آگاهی لازم را داشته باشد.

ماه یک ؛ اگر در حال حاضر هیچ مشکل سلامتی ندارید، در طول اولین ماه، ورزش را از ۴-۳ بار در هفته شروع کنید.

اگر قبل از بارداریتان فعال نبودهاید، پیادهروی یک روش عالی برای شروع است.

توصیه ؛ اگر به طور منظم در ورزشهای خطرناک مثل اسب سواری، غواصی ، ورزشهای همراه با برخورد، ژیمناستیک و اسکی شرکت میکنید، یا ورزش های نفسبر انجام می دهید

هشدار ؛ همین حالا آنها را متوقف کنید تا از آسیب به خودتان و کودک در حال رشدتان جلوگیری کنید.

ماه دو ؛ پیادهروی یا دویدن سبک، ورزشی مناسب برای خانم های باردار است، تا جایی که خودتان را تحت فشار قرار ندهید.

توصیه؛ در مراجعه اول به پزشک زنان، با او صحبت کنید و حتما تایید او را برای برنامه ورزشی خود بگیرید.

ماه سه ؛ در طول سه ماه اول، میتوانید ورزش زومبا یا دیگر ورزشهای هوازی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

در این زمان از بارداری، تعادل شما نباید بیش از اندازه به هم بخورد.

توصیه ؛ اجازه ندهید دمای بدنتان بیش از حد بالا رود. این مسئله به ویژه در طی سه ماه اول حاملگی اهمیت دارد، چرا که تمام ساختارهای اصلی بدن نوزاد شما در حال شکلگیری است. اگر بیرون خیلی گرم است، ورزش خود را با فضای داخلی سازگار کنید.

هشدار!

مطلب فوق جنبه آموزشی داشته و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت نمایید.


برچسب ها : ,
دسته بندی : زنان و زایمان
ارسال دیدگاه